Velsmurt musikmaskine – på alle kanaler

Stemningen dirrer i salen og stuerne. Til DR SymfoniOrkestrets Torsdagskoncerter går orkester, Koncertsalen og DR som mediehus op i en højere enhed, når topprofessionelle kræfter mobiliseres på alle planer.

Følg med bag kulisserne til afvikling og broadcast af en Torsdagskoncert, som alle kan få glæde af. Når du en torsdag aften tager plads i Koncertsalens plyssæder, indstiller radioen på P2, eller følger transmissionen på tv eller web, er du del af en 85-årig, stolt tradition: DR SymfoniOrkestrets Torsdagskoncerter.

Den velsmurte maskine kører torsdag efter torsdag, og der ligger et kæmpe arbejde bag for at sikre en stor musikalsk begivenhed hver eneste gang. 

En myriade af detaljer

DR SymfoniOrkestrets producenter har ansvaret for at holde snor i en myriade fra de store linjer til de små detaljer. I aften er det Gordon Alsing, og hans arbejde begynder ved den første kommunikation med dirigenten op til to år før koncerten.
Inden koncerten har han ansvaret for alt fra gennemlæsning af partitur over kommunikation med solister, til at der på dagen er hul igennem til radiotransmissionen – og at der ikke er en stol på scenen, der knirker.

Akustisk verdensklasse

Mixerpultens 128 spor i Koncertsalens lydkontrolrum samler lyden fra salen og sender den ud ud til radiolyttere og tv-seere. Et spindelvæv af mikrofoner hænger ned fra den 60 ton tunge canopy midt i salen. Resten stilles op fra gang til gang: Tre-fire timers arbejde for fire mand. Torsdagskoncerten optages med cirka 40 mikrofoner.

Symfoni klippet op i hundredvis af billeder

I billedkontrolrummet styres optagelsen af koncerten til tv. Otte kameraer betjenes af fotografer i salen eller fjernstyres fra kontrolrummet. Der klippes mellem kameraerne efter en detaljeret plan lagt i samarbejde
med en partiturlæser.

En typisk torsdagskoncert indeholder 600-800 klip af op til 30 sekunders varighed.

Kommentator på sidelinjen

Alle Torsdagskoncerter sendes live på P2.

Lytterne tages i hånden af veloplagte værter i en klassisk ringside-præsentation med en reporter i salen og en bag scenen.

Denne aften er det Mathias Hammer og Svend Raastrup, der giver radiolytterne levende beskrivelser, så det næsten er som at tage plads i salen selv. Før og efter koncerten uddyber værterne med baggrundsviden, musikeksempler og interviews med medvirkende, så radiolytterne får en ekstra dimension med i koncertoplevelsen.

Acceleration bag scenen

En time inden koncertstart er der næsten tomt bag scenen. Der er ikke mange tegn på, at DR SymfoniOrkestret, DR VokalEnsemblet og fire internationale solister om lidt vil levere en forrygende musikalsk oplevelse til publikum i salen, radiolytterne og tv-seerne. Gradvist dukker musikere og sangere op, mændene i kjole og hvidt, kvinderne i lange kjoler, og snart summer bagscenen af liv. Stemningen er på en gang afslappet og tydeligt fokuseret på aftenens præstation. Der bliver pakket instrumenter ud, varmet op og spillet triller, pudset næse, sludret og grinet, der rettes på kjolestropper og butterflys, og folk stimler sammen ved indgangen til scenen. “10 sekunder,” bliver der råbt. “Orkestret først!”

På slaget 19.30 åbnes dørene til scenen, og klapsalverne fra salen når ud på bagscenen, mens orkestret tager plads.