Arkitektur og Akustik

Arkitektur af en anden verden

DR Koncerthusets arkitektur er af en anden verden og et ingeniørmæssigt vovestykke med mange unikke detaljer, som publikum har glæde af. Danmark har et koncerthus i verdensklasse. Mesterarkitekten Jean Nouvel blev i 2009 færdig med sit ekstremt ambitiøse værk. Her åbnede DR Koncerthuset for publikum efter syv års intenst arbejde. Akustisk, arkitektonisk og funktionelt har Jean Nouvel skabt noget enestående.

Den franske arkitekt ville bygge en moderne udgave af forrige århundreders markante katedraler. Jean Nouvel var fascineret af det gamle Radiohus på Frederiksberg, der blev tegnet af Vilhelm Lauritzen i 1930’erne, og han lod sig inspirere af farver og materialer derfra. Den kubiske form på den blå koncertbygning skulle visuelt hænge sammen med linjerne i de øvrige bygninger i DR Byen.

Arkitekten blev inspireret af meteor

Jean Nouvel fandt inspiration til DR Koncerthuset i Peter Høegs roman, Frøken Smillas fornemmelse for sne, og blandt andet derfor skabte han Koncertsalen som en meteor, der er landet i en blåfrossen isblok.

Den karakteristiske koboltblå glasfiberdug er overtrukket med pvc. Den dækker hele bygningen, et areal på over 13.000 kvadratmeter – svarende til 2 store fodboldbaner.

Dugen er gennemsigtig via et utal af små huller, så man kan fornemme den kogleformede ‘meteor’ med Koncertsalen inde bagved.

DR Koncerthuset har vundet masser af priser

Det færdige byggeri har fået stor international anerkendelse. DR Koncerthuset har blandt andet modtaget Wallpaper Design Awards’ pris for Bedste nye offentlige byggeri og en European Award for Steel-structures.

Huset også var finalist i konkurrencen om EU’s Mies van der Rohe-pris og blev i 2013 kåret som et af Århundredets bygningsværker af den internationale sammenslutning af rådgivende ingeniører, FIDIC.

Ingeniørmæssigt var byggeriet en stor udfordring

DR Koncerthuset er ikke bare en arkitektonisk bedrift. Ingeniørmæssigt var det også en kæmpe opgave at realisere de kreative ideer.

Byggeprojektets rådgivende ingeniørfirma, Niras, har fortalt, at de brugte “400.000 ligninger med 400.000 ubekendte” for at gennemføre konstruktionen af DR Koncerthuset.

DR Koncerthusets fire studier – Koncertsalen og Studie 2, 3 og 4 – er vidt forskellige i arkitektur og udtryk, men fælles for dem alle er akustik og optageudstyr i verdensklasse.

Få et indblik i akustikken i DR Koncerthuset

I udformningen af DR Koncerthuset har arkitekten Jean Nouvel arbejdet tæt sammen med den japanske akustiker Yasuhisa Toyota. Mød den verdenberømte akustiker Yasuhisa Toyota, og hør ham fortælle om akustikken i Koncertsalen.

Koncertsalen - en sal til al slags musik

Variabel akustik i studierne

Hvert af DR Koncerthusets fire koncertsale har variabel akustik, så efterklagen kan reguleres og tilpasses forskellige ensembler og musikalske genrer. De fire sale er forskellige i udtryk og udformning, men i alle salene er materialevalg og design bestemt af de akustiske forhold. Akustikken har dermed været identitetsskabende for de fire sales opbygning, udformning og udsmykning.

En eksklusiv tur bag scenen I DR Koncerthuset

Mød Head of Facilities, Niels Erik Lund, og få en eksklusiv tur bag scenen I DR Koncerthuset

360 graders video: Akustik i Koncertsalen - hele vejen rundt