Historien om DR Symfoniorkestret

DR Symfoniorkestret er en del af DR's oprindelige vision om at dele den bedste musik med så mange som muligt. Se historien bag orkestret her.

En stærk vision

Lyt til historiske optagelser

Vil du høre, hvordan DR Symfoniorkestret lød i gamle dage? Så kan du lytte til historiske optagelser i DR LYD fra P2 Guldkoncerten.
Lyt her

DR Symfoniorkestrets rødder går tilbage til 1925, hvor DR blev grundlagt.

Her præsenterede Emil Holm sin stærke vision om samspillet mellem musik, formidling og teknologi, som stadig i dag er bærende for DR.

Emil Holm troede på ”et Fostbroderskab mellem Radiofonien og Kunsten”. Ifølge ham var det en kerneopgave for DR at skabe levende musik på højeste niveau og samtidig formidle den til befolkningen i alle kroge af landet.

Visionen var klar, og mottoet var enkelt: “Det bedste, og kun det bedste.”

Historien om DR Symfoniorkestret

Orkester med vokseværk

Da Danmark i 1925 fik sin nye, landsdækkende Statsradiofoni var den dynamiske Emil Holm det oplagte valg som direktør. Han havde allerede dannet en lille ”Radio-Trio”, som voksede hurtigt og flyttede ind i et større lydstudie. Senere samme år fandt den første landsdækkende radiotransmission af orkestret fandt sted.
Ved Radioorkestrets første, offentlige koncert i 1927 var en af Danmarks største komponister, Carl Nielsen, blandt aftenens dirigenter. Orkestret havde nu tidoblet sin størrelse, og man var godt på vej mod Emil Holms vision om et fuldt besat symfoniorkester på internationalt niveau.

Malko og torsdagskoncerterne

Efterhånden kom dirigenter fra hele verden for at lede orkestret, og i 1930 fandt Emil Holm den ukrainske dirigent Nicolai Malko, som skulle være den frontfigur, der kunne gøre det danske Radioorkester berømt ude i verden.
Det var under Nicolai Malko, at orkestrets ugentlige koncertserie i 1933 fik navnet Torsdagskoncerterne. Målet med koncerterne var – dengang som i dag – at alle i Danmark mindst én gang om ugen skulle have mulighed for at høre klassisk musik af højeste kvalitet – enten ‘live’ eller i den bedst mulige transmission.

Radiohus og gennembrud

I de følgende årtier gav dirigenter fra ind- og udland det danske koncertpublikum og radiolytterne musikoplevelser, de aldrig før havde haft. I 1945 spillede Radiosymfoniorkestret sin første koncert i Radiohusets Koncertsal på Frederiksberg, og i 1950 kom det internationale gennembrud ved en turné til Edinburgh Festspillene under den store, tyske dirigent Fritz Busch.
I 1967 fik Radioorkestret sin første egentlige chefdirigent, svenskeren Herbert Blomstedt. Han trak orkestrets profil skarpt op i løbet af de følgende ti år, og i dag er han stadig – som over 90-årig – en af orkestrets æresdirigenter.

Dirigentsauna og udlandsturneer

Den flamboyante finne Leif Segerstam stod i spidsen for Radiosymfoniorkestret fra 1988 til 1995. Han fik som led i sit ansættelsesforhold indrettet en sauna ved koncertsalen i Radiohuset, som stadig er i bygningen i dag.
I 2004 blev Thomas Dausgaard orkestrets første danske chefdirigent nogensinde. I hans periode som chefdirigent var DR Symfoniorkestret på en række markante udlandsturneer til bl.a. Kina og Sydkorea, og det var også i disse år, orkestret forlod Radiohusets Koncertsal for at flytte til DR Koncerthuset

Nyt koncerthus og berømte chefdirigenter

Siden 2009 har DR Koncerthuset, der er tegnet af den berømte franske arkitekt Jean Nouvel, været DR Symfoniorkestrets hjemmebane. Her overtog den spanske dirigent Rafael Frühbeck de Burgos i 2012 pinden som chefdirigent, og han fortsatte på posten frem til sin død i 2014.
I dag er det den italienske stjernedirigent Fabio Luisi, der står i spidsen for DR SymfoniOrkestret. Han tiltrådte i 2016, og har foreløbig kontrakt til 2026.

Musik for millioner

Helt i Emil Holms ånd bliver DR Symfoniorkestret i dag ført videre som DRs kulturelle flagskib, som giver alle mulighed for at opleve den store, symfoniske musik.
DR Symfoniorkestret har en flot placering blandt Europas førende orkestre, og torsdagskoncerterne radiotransmitters i gennemsnit til 10-15 lande hver uge. Samtidig spredes, deles og streames musikken på tværs af grænser som aldrig før.
Selvom Emil Holms tid var en anden, er den store vision om mødet mellem kunsten og teknologien med DR og DR SymfoniOrkestret som ”en Kulturspreder af den største og mest vidtrækkende Betydning« mere aktuel end nogensinde.