Fortællinger

DR Big Band

Backstage

Skrevet af Astrid Louise Rasmussen

4 Minutter

Hvordan lyder fremtidens danske jazz?

På fredag kan fire af tidens mest interessante, unge jazzmusikere opleves til DR Big Big Band Sessions i Studie 2. Her kan du møde dem og deres tanker om, hvad der rører sig på den unge jazzscene i øjeblikket.

Det ligger i jazzens DNA at være i bevægelse. At lirke lidt i genrekasserne, udfordre og udforske grænserne.

Men hvad rører der sig egentlig på den unge jazzscene i disse år? 

Det giver fire af morgendagens jazzmusikere deres bud på til DR Big Band Sessions. Her møder de  hvor de hver især medbringer en musikalsk menu bestående af et solostykke, en jazzstandard og én af deres egne kompositioner. 

Vi har mødt de fire musikere til en snak om, hvad der rører sig på den unge jazzscene i disse år. 

Viktoria Søndergaard

I 2021 bankede hun, sammen med sin kvintet Baryl, døren ind til jazzdanmark med debutalbummet ‘Allerede Mandag?’, der hurtigt ramte fladen som ugens album på P8 Jazz. Siden da har Viktoria Søndergaard bragt sit særlige instrument, vibrafonen, helt frem på scenen og modtaget flere priser for sin indlevende, personlige og frygtløse dans med jazzen. 

“Det, der er karakteristisk for den unge jazz, er, at den tager den gamle jazz og vrider den, leger med den og blander den med alle mulige genrer… I fremtiden kan det måske være, at begrebet jazz vil eksistere i en helt ny forståelse.” 

Pelle von Bulow

Som 3. generation af jazzmusikere i familien Bülow har musikken altid været en helt grundlæggende del af Pelle von Bülows liv. Skolen var ikke hans ting. Men i de sene nattetimer var han i færd med sin helt egen uddannelse på Københavns jazzklubber. Og i dag er han med til at forme den danske jazzscene med stor kunstnerisk integritet og nærvær. 

“Musik er min superpower. Det er grunden til, at jeg har så stort et netværk og har mødt så mange mennesker. Og det er da en kæmpe gave.”

Ginne Marker 

Først forelskede hun sig i guitaren – dernæst kom en fascination af at fortælle gennem sang. Og i 2020 sprang hun ud som singer-songwriter på den anmelderroste debutplade ‘For Seasons to Come’, som sikrede hende ‘Årets Talent og ‘Årets Jazzkomponist’ ved Carl Prisen.

Ginne Marker er ikke den typiske jazzmusiker. Og det passer hende rigtig fint. For det giver hende et godt udgangspunkt for at lege med genren. 

“Vi har en generation, der er glad for at bryde normer. Det er den måde, vi får nye genrer og vinkler på musikken – lyden af et moderne samfund.”

Asger Nissen

For seks år siden flyttede han til Berlin, hvor han forelskede sig i byens buzzende jazzscene. I dag er han en aktiv del af selv samme jazzmiljø, som han udforsker, udfordrer og bidrager til på sin helt egen nysgerrige og energiske måde.

“Når jeg ser på den unge generation af jazz-musikere, ser jeg en generation, der prøver at tage musikken og traditionerne nye steder hen. Og det synes jeg er enormt spændende at være del af.”