Fortællinger

DR Symfoniorkestret

Backstage

Skrevet af Cecilie Rosenmeier

7 Minutter

24-årig sensation debuterer i DR Koncerthuset: Det er meningen med mit liv

Den finske dirigent Tarmo Peltokoski er en sensation i det klassiske musikliv. Allerede som 11-årig vidste han, at han skulle være dirigent. Og bare 24 år gammel er han efterspurgt hos verdens førende symfoniorkestre. Nu debuterer han i DR Koncerthuset med et storslået program.

Hver sæson kommer en række internationale gæstedirigenter til DR Koncerthuset. Fælles for dem er, at de er kendt fra førende klassiske koncertscener og har lavet indspilninger på store, internationale pladeselskaber.

Det gælder også den finske dirigent Tarmo Peltokoski, som debuterer med DR Symfoniorkestret den 14. november i Koncertsalen. Der er bare den store forskel, at han kun er 24 år. Ja, faktisk er han kendt som den yngste stjernedirigent nogensinde – og så er han i øvrigt den første dirigent i DR Symfoniorkestrets historie, som er født i det 21. århundrede.

Men hvad er forklaringen på, at Tarmo Peltokoski er strøget så hurtigt til tops i den klassiske musikverden, hvor det normalt tager flere årtier at slå igennem som dirigent?

Det har han selv flere forklaringer på.

Peltokoski & Zarathustra

14. og 15. november kl. 19.30
DR Koncerthuset, Koncertsalen

DR Symfoniorkestret
Tarmo Peltokoski, dirigent
Miina-Liisa Värelä, sopran
Mika Kares, bas
Læs mere og køb billet

Det begyndte med YouTube

Som 8-årig begyndte Tarmo Peltokoski til klaver, som så mange andre børn. Men ud over at være overordentligt talentfuld, var han også en nysgerrig dreng, som gik på opdagelse i musikkens verden – altså digitalt.

Da han var 11 år, fandt han en YouTube-video med Wagners opera Siegfried. Og det blev et vendepunkt i hans liv.

”Jeg ved godt, at det lyder som en kliché, men det var kærlighed ved første blik. Det føltes som om, Wagner og jeg var skabt for hinanden,” siger Peltokoski.

”Det var, som en dør der åbnede sig for mig. Mine omgivelser troede, jeg var blevet skør – ikke bare mine klassekammerater, men også mine lærere og endda mine forældre. Jeg gik og sang på tysk. Og jeg vidste bare, at jeg skulle være dirigent. Det er meningen med mit liv.”

Skylder sin lærer alt

At blive orkesterdirigent er en af de mest omfattende uddannelser, der findes.

For Tarmo Peltokoski blev de første rigtige skridt på vejen mod dirigentpodiet taget, da han som 14-årig begyndte at få undervisning i at dirigere – ved siden af klaverspillet.

Som 18-årig blev han optaget på Sibelius Akademiet i Finland, hvor en række af verdens førende dirigenter er uddannet. Her fik han den legendariske finske dirigent Jorma Panula, som var tæt på 90 år gammel, som lærer.

”Jeg kan huske den første gang jeg stod over for et orkester sammen med Panula. Det var i min hjemby Wasa i Finland, og jeg skulle dirigere ouverturen til Mozarts Tryllefløjten. Men bortset fra det, kan faktisk jeg ikke huske noget som helst fra den dag. Det har sikkert lydt forfærdeligt,” fortæller Peltokoski.

I dag står det klart for ham, at nøglen til hans succes som dirigent netop ligger hos Panula, som i dag er 94 år gammel.

”Jeg skylder ham alt. Men også to af mine andre lærere fra Sibelius Akademiet, Sakari Oramo og Hannu Lintu, har haft en kæmpe indflydelse på mig”, siger Tarmo Peltokoski.

Føler sig ikke ung

I dag har Peltokoski fået stjernestatus hos orkestre over hele verden.

Han er den yngste dirigent nogensinde, der har skrevet eksklusiv kontrakt med det tyske pladeselskab Deutsche Grammophon. Her udkom hans debutalbum i foråret 2024, og billederne af hans unge ansigt har allerede prydet flere internationale musiktidsskrifter.

Samtidig har han allerede en håndfuld prestigefyldte dirigentstillinger. Han er bl.a. chefdirigent for Letlands Nationalorkester og gæstedirigent for Den Tyske Kammerfilharmoni i Bremen og Rotterdam Filharmonikerne. Til næste år tiltræder han som chefdirigent for Nationalorkestret i Toulouse, og i 2026 som chefdirigent for Hong Kong Filharmonikerne.

”Det lyder nok mærkeligt, men jeg føler mig ikke ung. Jeg har brugt over halvdelen af mit liv på musik, og jeg ved hvad jeg laver,” siger Tarmo Peltokoski.

”Når jeg gør mit bedste, ved jeg, at det lykkes. For musikerne er dybt professionelle, og jeg har den største respekt for dem. Ofte har jeg faktisk ikke brug for at rette på dem til prøverne, men må bare sige ’Tak, det var smukt’. Andre gange er der måske lige brug for et par ord,” smiler han.

Klar til dansk debut

I november skal Tarmo Peltokoski for første gang dirigere DR Symfoniorkestret, og det ser han frem til.

”Når jeg skal dirigere et nyt orkester, studerer jeg dem ofte på forhånd. Jeg ser fx optagelser med orkestret på YouTube, og jeg tænker over de ting, jeg allerede ved om musikerne. Kender jeg nogle af solospillerne på forhånd? Hvordan er deres sal, og hvilken type akustik har den?”

Når Peltokoski kommer til København, skal han dirigere to storslåede klassiske værker, nemlig Strauss’ store tonedigt ’Also Sprach Zarathustra’, som er kendt fra bl.a. filmen Rumrejsen 2001, og Sjostakovitjs skæbnesvangre 14. symfoni.

”Jeg elsker at sammensætte værker og lægge koncertprogrammer,” fortæller Tarmo Peltokoski.

”Flere år inden en koncert går jeg og tænker på, hvad den helt rigtige kombination vil være, og op til koncerten tænker jeg selvfølgelig meget over de musikalske idéer, jeg har med værkerne.”

Peltokoski afviser dog, at han har særlige ritualer forbundet med at skulle dirigere en vigtig koncert.

”Jeg har færre og færre ritualer inden jeg går på scenen – bortset fra et enkelt. Hvis der står et klaver i mit dirigentværelse, elsker jeg at spille en lille smule, inden jeg går på scenen. Og allerhelst lidt Wagner. Det var jo sådan, det hele begyndte.”

Tarmo Peltokoski debuterer med DR Symfoniorkestret torsdag 14. november.