Fra isolation til international succes
Det var et personligt og musikalsk vendepunkt for DR Symfoniorkestrets solocellist Henrik Dam Thomsen at fordybe sig i J.S. Bachs cellosuiter under corona-nedlukningen. Nu har han vundet international anerkendelse for sin fortolkning af musikken, som er udkommet på to album.
Der var helt stille i Koncertsalen, da Henrik Dam Thomsen i foråret 2020 gik ind på scenen med sin cello.
Her brød han to måneders stilhed i salen og spillede en solosuite af J.S. Bach – uden en eneste i publikum, men foran tændte mikrofoner og kameraer.
Begivenheden blev et vendepunkt, ikke bare for Henrik Dam Thomsen selv, men for de mange tusind, der for første gang siden corona-nedlukningen kunne opleve levende musik i radio og tv.
Nu, godt fem år senere, har mange flere oplevet lyden af DR Symfoniorkestrets solocellist – og tallet stiger time for time. Henrik Dam Thomsen har nemlig indspillet de seks cellosuiter på et album, som for tiden begejstrer anmeldere og lyttere over hele verden.
For nylig vandt han den prestigefulde udmærkelse Editor’s Choice i magasinet The Gramophone, og der er uddelt topkarakterer i musikmedier i både England, USA, Tyskland og Luxemburg. Også herhjemme har Henrik Dam Thomsen høstet seks hjerter i Politiken og er blevet valgt som Ugens Album på P2.
Ugens album på P2
En musikalsk stafet
Lige siden han var dreng, har Henrik Dam Thomsen kendt til Bachs solosuiter for cello. Men der gik en del år, før han kunne spille dem alle seks:
”Da jeg var ni år, fik jeg noderne til den første suite i julegave, og jeg kastede mig over dem med det samme. Jeg kunne ikke spille så meget endnu, men det første præludium, som er et af Bachs kendteste værker, kan man godt få til at lyde flot uden at kunne så meget,” fortæller Henrik Dam Thomsen.
”På konservatoriet spillede jeg suiterne hos min lærer Morten Zeuthen, som selv har lavet en meget kendt indspilning af dem. Det var dengang Morten spillede i DR Symfoniorkestret – på samme soloplads og med samme instrument, som jeg har i dag. Så der kan man kan virkelig tale om en stafet, eller en arv, der blev givet videre,” fortæller Henrik, der efterfølgende har studeret suiterne hos mange andre cellister og Bach-eksperter, bl.a. den hollandske dirigent Ton Koopman.
Sådan så det ud, da Henrik Dam Thomsen spillede Bach i Koncertsalen efter to måneders nedlukning.
En ny dimension
Bachs solosuiter har fulgt Henrik Dam Thomsen gennem hele hans karriere. Men da han blev isoleret med sin cello under corona-nedlukningen, fik han et dybere forhold til musikken:
”I flere årtier har jeg spillet Bach-suiter til koncerter, til begravelser og til fester og bryllupper. Ja, jeg tror faktisk ikke der er gået et år af mit liv, uden at jeg har spillet Bach. Men det har jo været sideløbende med mit arbejde som solocellist i DR Symfoniorkestret og mange andre musikalske projekter.
Da alting lukkede ned i 2020, fik jeg en unik mulighed for at fordybe mig i mit spil, og i Bachs musik – helt på egen hånd og uden afbrydelser. Det blev en helt speciel periode, hvor jeg oplevede at musikken fik en ny dimension og virkede nærmest meditativ. Så da jeg åbnede Koncertsalen til tonerne af Bach, var det både personligt og musikalsk et vendepunkt for mig – ligesom det forhåbentlig også var for dem, der lyttede med ude ved højttalerne.”
International genklang
I dag, godt fem år senere, kan man høre Henrik Dam Thomsen spille Bach, uanset hvor og hvornår man har lyst. I kølvandet på nedlukningen besluttede han nemlig at indspille de seks suiter sammen med DR Symfoniorkestrets faste tonemester Mikkel Nymand, og i sommeren 2024 udkom suiterne på to album, som både er udgivet fysisk og digitalt.
Indspilningen er lavet i Garnisonskirken i Indre København, og selvom mange store cellister gennem tiden har indspillet Bachs solosuiter, har Henrik Dam Thomsens indspilning fået anmeldere over hele verden til at juble af begejstring.
Det estimerede engelske tidsskrift Gramophone har udvalgt indspilningen som Editor’s Choice i september måned, og der er uddelt topkarakterer og store ord fra mange andre medier.
Her er et udvalg:
”Det gør overvældende indtryk med en cellist, der spiller så naturligt og med sin egen meget personlige og tidløse – om end historiske – respons på musikken: langstrakt, melodisk udtryksevne; blide vibrato og portamento berøringer; og delikat, konstant varierende udsmykning.”
Gramophone, Editor’s Choice (UK)
”En genialt udført og yderst kreativ opførelse af seks ikoniske værker for solocello" Fanfare (US)
”Der er en følelse af rigtighed i alt, hvad Thomsen gør, og i modsætning til så mange andre kunstnere har han et overblik og en karisma, som jeg vil placere på linje med Casals, Fournier, Starker og Tortelier i den klassiske musiks Hall of Fame.” Classical Source (UK)
”Thomsen opnår et levende og fortællende resultat (…) Han skaber en rørende strøm, som man kunne forestille sig en havstrøm i det smalle Øresund” Pizzicato (LU)
”Henrik Dam Thomsen bliver ved med at åbne døren ind til Bach og fortolkeren selv, jo mere man lytter.” Politiken (DK)
”Et mesterstykke i lydkvalitet og musikalsk forståelse.” Information